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Reddito e cultura, l'appello in rete


Màuru Piredda di Limba Sarda 2.0 intervista Giovanni Fara, primo firmatario dell'Appello per il reddito e il lavoro in Sardegna

Fonte: limba sarda 2.0


[SRD]
Màuru Piredda: In s’apellu b’at unas cantas pregontas a sa Regione. Sa prima pertocat su rèdditu de dignidade pro totu cantos. Cales benefìtzios pro sa subravivèntzia de cada espressione artìstica?
Giovanni Fara: Una medida che a custa diat frunire agigu de ossìgenu a sos chi ant dèvidu firmare s’atividade issoro. Mescamente sos prus minores sunt sos chi timent de non torrare a traballare che a primu, nen su benidore lis oferit garantzias. Est unu problema de cada setore e in Sardigna tenimus, pro su prus, un’economia minuda de artesanadu e cummèrtziu, de ispetàculos, festival, intratenimentos artìsticos e musicales mescamente in istiu. S’istajone imbeniente paret chi siat cumprumissa e sas solutziones annuntziadas paret chi non siant de giudu mannu in custa emergèntzia. Sa cultura sighint a la bìdere comente carchi cosa chi no est essentziale, ma inoghe b’at mìgias de persones chi bi traballant sena chi siant pigadas in cunsideru comente diant chèrrere.

Màuru Piredda: S’àtere pregonta pertocat un’impinnu pro unu pranu triennale de investimentos in contu de cultura. In intro de custu pranu bi cherides sas Comunas sardas e sos artistas locales. Pensades a dinare de destinare a sas biddas o un’albu regionale?
Giovanni Fara: Pensamus a una programmatzione regionale cun sas Comunas protagonistas in sa valorizatzione de sas espressiones artìsticas locales. Ma mescamente pensamus chi siat essentziale a dare impèllida a un’orizonte istratègicu culturale pro sa Sardigna. “Liberare s’arte” ghetende a terra impèigos burocràticos e detassende cada gènere de ispetàculu o manifestatzione artìstica, màssimu intre sas minores chi sunt sas prus penalizadas.

Màuru Piredda: B’at unu passàgiu in s’apellu: «Una programmazione culturale […] che valorizzi anche la lingua e la cultura sarda». Pro ite «anche» e non “mescamente”
Giovanni Fara: In Sardigna b’at àpidu unu repressione linguìstica ferotze. Su bonu de sas espressiones artìsticas e culturales si sunt isvilupadas in intro de dinàmicas coloniales e post-coloniales chi ant cajonadu s’impreu massivu de s’italianu e de s’inglesu comente limba veicolare. Ma cada forma de arte s’espressat pro mèdiu de còdighes chi podent èssere in su matessi tempus locales e internatzionales, semper orgànicos a su cuntestu territoriale in ue naschent. Fata custa premissa doverosa est de importu chi una batalla che a custa colet dae su deretu de sos sardos a imparare e a faeddare sa limba issoro, valorizende duncas totus sas espressiones artìsticas.

Màuru Piredda: A chie bos pregontat dae ue tocat a pigare su dinare, ite li rispondides?
Giovanni Fara: Est dae tempus chi sa Regione ponet milliones de èuros pro finantziare eventos mannos, dende rispostas a s’ispissu a sa grandu indùstria de s’ispetàculu, avantagende petzi a personàgios famados e ponende·nche a banda sos artistas e sas formas de arte locales. Eventos mannos chi podent caminare cun sas ancas issoro renuntziende a resursas chi sa Regione diat dèvere ratzionalizare mègius intre chi, in Sardigna, s’interessat de cultura e de ispetàculu.
***
Màuru Piredda: L’appello ha diverse richieste alla Regione. Da una parte quella relativa al reddito di dignità per tutti. Che riflessi può avere la realizzazione di un tale obiettivo per la salvaguardia della cultura indipendente e per la sopravvivenza di ogni forma di espressione artistica? 
Giovanni Fara: L’applicazione di una misura di questo tipo darebbe un po’ di ossigeno a tutti coloro che durante il lockdown hanno dovuto fermare la propria attività. Sono principalmente i più piccoli che rischiano di non riuscire a riprendersi e a cui il futuro non offre garanzie. È un problema che accomuna tutti i settori. In Sardegna abbiamo una economia fatta soprattutto di piccole produzioni, piccolo artigianato e commercio, di spettacoli, festival, intrattenimenti artistici e musicali che si animano specialmente in estate. La stagione alle porte pare ormai essere compromessa e le soluzioni che si prospettano non sembrano rispondere adeguatamente all’emergenza.
Si tende poi a pensare alla cultura come qualcosa di non “essenziale” ma nell’isola sono migliaia le persone impiegate in questo settore che si vedono lasciate sole e in balia di decisioni che non le tengono nella giusta considerazione. 

Màuru Piredda: Dall’altra si chiede un impegno per la realizzazione di un piano triennale per investire nella cultura coinvolgendo i Comuni e gli artisti locali. Pensate a dei fondi mirati indirizzati ai singoli paesi e città o a un albo regionale? 
Giovanni Fara: Pensiamo a una programmazione regionale che coinvolga i comuni nella valorizzazione delle espressioni artistiche locali ma consideriamo soprattutto essenziale dare impulso a un orizzonte strategico-culturale per la Sardegna. “Liberare l’arte” abbattendo ostacoli burocratici e detassando ogni genere di spettacolo e manifestazione artistica, specialmente quelle minori e spesso più penalizzate. 

Màuru Piredda: Cito un passaggio dell’appello: «Una programmazione culturale […] che valorizzi anche la lingua e la cultura sarda». Dal momento che gli artisti possono e dovrebbero dare un contributo alla lingua della loro terra, perché non soprattutto? 
Giovanni Fara: La Sardegna ha subito una repressione linguistica feroce. Gran parte delle espressioni artistico-culturali si sono sviluppate all’interno di dinamiche coloniali e post-coloniali che hanno determinato l’uso prevalente dell’italiano o dell’inglese anziché del sardo come lingua attraverso cui veicolare un pensiero, una idea o un progetto artistico. Ma ogni forma d’arte si esprime attraverso codici che possono essere allo stesso tempo locali e internazionali, restando comunque organiche al contesto territoriale che raccontano e in cui nascono. Fatta questa doverosa premessa è importante che una battaglia a sostegno della cultura si esprima per il diritto dei sardi di apprendere e parlare la loro lingua, valorizzandone quindi tutte le espressioni artistiche. 

Màuru Piredda: A chi vi dice da dove prendere i soldi, cosa rispondete? 
Giovanni Fara: Sono anni che la Regione Sardegna stanzia svariati milioni di euro per finanziare grandi eventi, rispondendo spesso alle dinamiche della grande industria dello spettacolo, che avvantaggia soltanto personaggi famosi e tende a marginalizzare gli artisti e le forme d’arte locali. Grandi eventi che possono camminare con le loro gambe, rinunciando a un poco di quelle risorse che la Regione dovrebbe meglio razionalizzare fra chi in Sardegna si occupa di cultura e spettacolo.

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